VEURE MENÚ
Situacions habituals i inesperades
Saps com maniobrar en situacions habituals del trànsit? Saps com reaccionar davant de situacions inesperades, com el mal temps, una avaria o un accident a la carretera?
VEURE SUBMENÚ
Situacions habituals

Situacions habituals

Tot i que l’experiència i la prudència juguen a favor dels conductors veterans, cal evitar l’excés de confiança i estar sempre atents a qualsevol situació, fins i tot a les més rutinàries.

Rotondes

A l’hora de circular per una rotonda cal tenir en compte:

  • Reduir la velocitat i cedir el pas als cotxes que ja són dins la rotonda.
  • Escollir el carril més adequat en funció de la sortida que s’hagi de prendre. Circular preferentment pel carril exterior.
  • Un cop dins la rotonda, té preferència el vehicle que ocupa el carril al qual volem accedir.
  • Per sortir de la rotonda és imprescindible haver-se situat sempre abans al carril exterior.
  • En cas que no haguem pogut situar-nos al carril exterior, cal fer un nou gir complet i col·locar-nos a temps en el carril exterior abans de sortir.

 

El carril dret i límits de velocitat

Malgrat que molts conductors creuen que el carril dret és únicament per als cotxes “lents”, el reglament diu que en autovia o autopista, i com a norma general, cal circular pel carril dret.

Circular pel carril dret és més segur que fer-ho pel central o el de l’esquerra i permet respectar els límits de velocitat, tant per excés com per defecte.

Recorda que a l’autopista o a l’autovia pot resultar una conducta de risc tant excedir els límits de velocitat com conduir molt per sota de la velocitat màxima permesa.

 

 

Girs a l’esquerra i incorporacions

Quan hagis de fer un gir a l’esquerra:

  • Cedeix el pas als vehicles que venen en sentit contrari o tenen prioritat.
  • Posa l’intermitent amb temps, com a mínim 50 metres abans del gir.
  • Assegura’t que al teu carril no hi ha altres vehicles, bicicletes, motos o vianants. Cedeix el pas en els passos de vianants.
  • En funció del límit de velocitat, no facis la incorporació si la distància fins al següent cotxe que s’apropa no és prou considerable per fer la maniobra amb comoditat.

Si t’has d’incorporar a una via principal, pren-te el temps necessari per parar si hi ha un Stop, mirar bé a banda i banda i entrar a la via amb el marge d’acceleració suficient.

 

Avançar camions

En la mesura que sigui possible, evita fer avançaments si no et sents segur. L’estalvi de temps per anar més ràpid normalment no sobrepassa els 5 o 10 minuts. Si decideixes fer-lo, tant si avances un altre cotxe o un camió, cal:

  • Tenir una bona visibilitat per davant del vehicle precedent per començar a pensar la maniobra.
  • Assolir la màxima velocitat possible que ens permeti avançar abans d’iniciar el canvi de carril. Cal fer l’avançament el més ràpid possible i sense dubtar.
  • En funció de la carretera i si el cotxe no és automàtic, reduir una o dues marxes perquè el motor giri a més revolucions i tingui més força.
  • Si ens adonem que no podrem acabar la maniobra sense risc, cal avortar-la i tornar darrere del vehicle que volíem avançar fins que calgui, abans de seguir avançant i posar-nos en perill.
  • Si la situació genera dubtes és millor continuar darrere del vehicle precedent i esperar el moment més adequat.

 

 

Avançar bicicletes

A la carretera:

  • Reduir la velocitat i deixar sempre una distància lateral de seguretat d’1,5 metres, encara que fer-ho suposi trepitjar la línia contínua, la qual cosa està permesa en aquesta situació.
  • En cas que vingui pel carril contrari un altre vehicle o una bicicleta, ens quedarem darrere la bicicleta o grup de bicicletes que volem avançar fins que no hi hagi perill per fer l’avançament.

A ciutat:

  • Si hi ha carril bici segregat, no s’ha d’envair ni estacionar-hi mai amb el cotxe.
  • En realitzar girs en una cruïlla, preveure uns metres abans si s’apropen ciclistes, tot tenint en compte que poden estar en angle mort.
  • En cruïlles, recordar també que hi ha carrils bici de doble sentit i podem trobar-nos ciclistes venint inesperadament pel sentit contrari al nostre.
  • Les bicicletes poden anar pel carril de circulació, sobretot pel de la dreta. Si volem avançar-les cal marcar el canvi de carril amb l’intermitent, canviar de carril amb temps i fer-ho a una velocitat i a una distància (1,5 metres) que no posi en risc l’estabilitat del ciclista.

 

 

Conduir a ciutat

Estar concentrat i atent als senyals del trànsit i a la resta d’usuaris i evitar distraccions és molt important a la ciutat. Avui ja sabem que les distraccions estan darrere de gairebé el 30% dels accidents de trànsit. Sigui com a conductor o com a vianant, procura no escoltar la ràdio, no parlar per telèfon mòbil, encara que tinguis el dispositiu “mans lliures”, i no utilitzar mai el mòbil.


Quan navegues per aquest lloc web acceptes l'ús de cookies pròpies i de tercers per raons d'anàlisi, contingut personalitzat i publicitat. Saber-ne més.