A l’hora de seleccionar un cotxe cal tenir en compte els aspectes següents:
Test de resistència a l’impacte (crashtest)
Tot i que el 90% dels vehicles disponibles en el mercat europeu han passat la prova d’assaig de xoc del programa europeu d’avaluació de la seguretat dels vehicles Euro NCAP, pregunta sempre si el model que vols adquirir està degudament homologat.
Cinturons de seguretat
El cinturó de seguretat és obligatori en qualsevol trajecte i vehicle, i per a tots els ocupants. Cal dur-lo correctament cordat sempre, fins i tot en trajectes curts. Per al seu bon funcionament, cal recolzar la banda abdominal damunt els ossos del maluc, i la pectoral sobre el terç exterior de l’espatlla.
Airbags
Els airbags són complementaris al cinturó de seguretat. És preferible que el cotxe que triïs en tingui de frontals i laterals tant per al conductor com per al copilot. Regula bé la distància entre el volant i el seient del conductor (un mínim de 25 cm entre el volant i el pit) i recorda que, si portes el teu net al cotxe, ha d’anar assegut en una cadireta adient per al seu pes i alçada, instal·lada sempre al seient del darrere.
Reposacaps
El reposacaps és alhora un element de confort i de seguretat passiva, perquè ben col·locat evita l’efecte de fuetada cervical i minimitza lesions en aquesta zona. Hi ha molts models de cotxe al mercat que ja tenen reposacaps intel·ligents, que s’adapten automàticament a la forma i distància del teu cap i coll.
El reposacaps ha d’estar a l’alçada idònia per tallar a l’instant l’arc que descriu el moviment del crani cap enrere. La part superior del cap ha d’estar a la mateixa alçada que la part superior del reposacaps.
Sistema de frenada ABS
El sistema de frenada ABS és un dispositiu que fa variar la força de frenada per evitar que les rodes es bloquegin quan pitgem el pedal del fre a fons. Actualment és obligatori per a tots els cotxes.
Control dinàmic d’estabilitat (ESP)
El control d’estabilitat o ESP ajuda a prevenir la pèrdua de control del cotxe als revolts, especialment quan el terra està mullat. Permet compensar automàticament possibles temps de reacció lents i pren decisions ràpides de reconducció de la direcció del cotxe. Com en el cas del sistema ABS, ja és obligatori per a tots els cotxes venuts a Europa.
Sistema automàtic de trucada d’emergència (E-Call)
L’E-Call és un sistema que avisa automàticament els serveis d’emergència en cas de sinistre, la qual cosa els permet decidir immediatament el tipus d’operació d’assistència, arribar abans, salvar vides i reduir la severitat dels danys, i alhora evitar els embussos. A partir d’abril del 2018, a Europa és obligatori en tots els cotxes i furgonetes lleugeres que surtin de fàbrica.
Avui dia la majoria de models de cotxes ja surten de fàbrica amb accessoris pensats per a una conducció més ergonòmica, còmoda i segura per a totes les edats.
A més de la comoditat, actualment el mercat ofereix vehicles cada cop més “intel·ligents” o connectats, amb sensors, funcions i avisos per al conductor. A l’hora d’escollir un cotxe nou, val la pena assessorar-se amb professionals sobre quines són les funcionalitats més útils i que garanteixen millor el confort i la seguretat viària.